Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.12.2009 10:19 - "Новата ти" - Преслава - опит за нов подход към вечните истини
Автор: izvorche Категория: Забавление   
Прочетен: 5676 Коментари: 5 Гласове:
16

Последна промяна: 11.12.2009 11:21


Стихотворението „Новата ти”  текст на песен на Преслава,  носи белези на постмодернизма, за който е характерно разрушаване на класическите форми на стиха,  навлизане в екстремните изживявания на човешката душа и поставяне на читателя пред изпитанията да търси смисъла. Създадена в епохата на финансова криза (2009 г), песента актуализира темата за промяната. Промяната броя на участниците в любовта от двама на трима може да окаже благотворно въздействие върху пиедесталното самочувствие на попадналия в един ценностно опразнен свят лирически герой (в частност жена).

    Риторичният патос на творбата ни въвежда в интимната тревожност на един любовен триъгълник. В този триъгълник липсват идеален център и хармония поради гнева, обсебил лирическата героиня. Триъгълникът е универсален символ на божественото и обединява силата, интелекта и страстта. Видно е, че в случая силата е на страната на натрапницата, страстта е присъща на доказалия се при двойно изпитание мъж (който общува с доказано безинтересна като външност дама), а интелектът е приоритет на лирическата героиня, която непрекъснато задава въпроси от сократовски тип с цел да стигне до отговора. Естествено, почти като аксиома е ситуацията, в която Ромео изоставя Жулиета, за да предпочете сестра на Квазимодо. Тя не може да бъде анализирана със средствата на здравия разум, затова и анафорично се въвежда догадката, че лирическият е подвластен на упойващи вещества (дрогиран). Подозренията на лирическата да я характеризират като предчувстваща душа, която долавя тайнствените превращения на любимия. Активният диалог, който води с него, за жалост реализиран като монолог, показва, че тя все още е обвързана с ролята си на влюбена жена. В този аспект може да се говори за амбивалентност на преживяването и за мащабите на самото чувство.

     Триъгълникът означава мъдрост. Неслучайно Соломоновият печат се състои от два обърнати надолу триъгълника, които сами по себе си символизират женското плодородие и стихията на водата. Видно е обаче, че авторът на текста не гравитира към архетипните значения на триъгърлника, а акцентира на ситуацията, в която той е обърнат с върха нагоре и се асоциира с мъжествената неудовлетвореност. Лирическият герой е в ситуация на съдбовен прелом и метаморфозата се изявява найнапред външно чрез рязка промяна на средата, в която е ситуиран. Преходът му от състоянието на потиснат от егото на нарцистично изживяваща се героиня към свободата може да бъде съпоставен с популярната за фолклорния юнак решимост да избере нов път. (в дискурса на конкретния текст жена и път са равнопоставени)

       Стихотворението  гравитира към жанра на елегията, но нейната меланхоличност е преодоляна от демоничния характер на изоставената любима, осъзнала, че е недостатъчна, за да задоволява духовните (и други)  претенции на своя възлюбен. Затова в словесната тирада на жената се включват: иронията, сравнението, антитезата и заклеймяването, така че стихотворението поскоро се родее със гражданските елегии от края на 19 век. 

       В акта на страданието изоставената не достига до болезнено самопознание, защото,  въпреки че  героят е направил нов житейски избор, тя продължава да се оценностява по старата ценностна скала от миналото. Тя не отчита промяната в неговия мисловен космос, тъй като все още се възприема като част от триъгълника, т.е. като част от цялото. Всъщност грешката на лирическата героиня е, че тя напълно вярва в превъзходството си над другата, означена символично с метафората „черна”. Черното като символно натоварен цвят има корени още във възрожденската литература и се обвързва с робския манталитет. В този аспект „черна” ще означава  поробваща. Любовта като робия е позната от стихотворенията на Ботев и Яоров. Лирическата героиня се опитва да възвърне сетивата на героя за реалността, като с поредица от риторически въпроси и ярки инверсии , особено в рефренната част на творбата, се стреми да пробуди у него желание да съпоставя и да приеме нейната гледна точка като единствена и сакрална. В аргументативната верига могат да се откроят мотивът за неразпознаването, мотивът за възможната агресия, но найголяма тежест има идейно натовареният стих: „Знаеш, че твоето тяло, с моето съвпада изцяло

Всяка извивка по мене, още ти действа на тебе.” С тези думи се напомня на беглеца, архетипната двойка Адам и Ева, като се акцентира на сакралната им близост. В духа на бунтарството стихотворението манипулира библейския сюжет и преобръща значението на женското тяло. Да сравним: Ева е създадена от ребро на Адам, а тук всяка извивка на нейното тяло въздейства на неговото по магически начин, неподвластен на волята, т.е. жената създава света на мъжките желания чрез независещи от неговия избор компоненти. И докато жената търси в сферата на духа отговори на екзистенциални въпроси за любовта, мъжът остава приземен към първичното и се вълнува от нейната визия. Сигурно в безнадеждното си желание да преустанови тази зависимост той преминава границата и връхлита на откровено грозна жена, която да няма власт над него и която естетически да провокира гнева и чувството за малоценност у първата.  явно той в самозащитата си е загубил сетива за красотата, защото е предпочел нейния незрял вариант. В това отношение текстът се родее с посланията на символистите, които смятат душата за непознаваема.

        Въпреки последователно построената аргументативна верига лирическата трябва да се примири, че е изоставена. Тя обаче защитава достойнството си, като отказва да се срещат в един общ хронотоп тримата. Дистанцирайки се от изменилия мъж, тя запазва за себе си насладата от критичната позиция, както и убеждението, че обществото ще защити нейната гледна точка. Така творбата продължава феминистичната линия в поезията на Багряна. Тя е усложнена тук, защото жената не само има право на избор, но дори има правото и силата да ограничи и изобличи избора на подвластния на извивките на нейното тяло мъж.

  Песента само подвежда, че е лесна за разчитане, тя дискутира стари проблеми в подходящо за съвременната аудитория облекло и стил.

 


Тагове:   нов,   опит,   новата,   подход,


Гласувай:
17



Следващ постинг
Предишен постинг

1. iliada - Изворче,привет!:)
29.06.2010 17:07
Ти не си пресъхнало и мен ми се пее!:)
цитирай
2. izvorche - благодаря ти
30.06.2010 20:50
Да си все така артистична в постингите си
цитирай
3. thefaceoftheshadow - Разби ме!
03.09.2010 12:02
Адски добре си описала всяка част от иначе не толкова философския текст... Но е много яко! Поздрави!
цитирай
4. izvorche - Адски добре си описала всяка част от ...
03.09.2010 23:18
thefaceoftheshadow написа:
Адски добре си описала всяка част от иначе не толкова философския текст... Но е много яко! Поздрави!

благодаря ти :)
цитирай
5. barona40 - Твоята поява и тихо идване е като гръм, Изворче.
24.02.2011 13:32
Прегръщам те, Исе. Ще те чакам. Ив
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: izvorche
Категория: Туризъм
Прочетен: 271803
Постинги: 45
Коментари: 198
Гласове: 5792
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031